Jonge dichteres plaatst gebeurtenissen in een groter geheel

Simone Atangana Bekono (1991) schrijft proza en poëzie en studeerde in 2016 af met haar bundel gedichten en brieven genaamd hoe de eerste vonken zichtbaar waren. In haar werk onderzoekt ze het effect van sociale en maatschappelijke stempels rondom ras, gender en geslacht op de belevingswereld van individuen. Dit doet ze door gebeurtenissen uit haar leven in een groter geheel te zetten. Ze verbindt beelden met gedachten en personages. Dit maakt haar poëzie levend: alsof je de verhalen die ze vertelt vast kunt pakken en mee kunt nemen naar huis.

Op 24 november presenteert Simone een herdruk van haar afstudeerbundel bij productiehuis De Nieuwe Oost (voorheen Wintertuin), waar ze op dit moment een talentontwikkelingstraject volgt. Momenteel werkt ze ook aan proza dat komend jaar in romanvorm bij Lebowksi zal verschijnen.

Simone over 'Dwalen in de (binnen)stad):

"Misschien komt het doordat ik mijn hele jeugd in een dorp heb gewoond, maar ik hou van de lijnen en draden, het chroom, de palen en deuren en houten planken, de wind die tussen de wolkenkrabbers door duwt, natgeregende banken op de straathoek, versierde muren, bedauwde parken, ramen die levens tentoonstellen, de samenkomst van mensen in het openbaar vervoer. Als je het ritme erin ontdekt is geen enkele stad lelijk, kun je mee dansen."

Dit optreden is onderdeel van Het Poëziekanon. In deze mallemolen van de literatuur vuren verschillende dichters gedurfde gedichten op je af. We weten nu al: na dit schot woordhagel krijgt de uitdrukking 'het hart op de tong hebben' een andere betekenis.

Het Poëziekanon vindt plaatst gedurende twee sessies op zaterdag:
Deel I | 19:30 - 20:15

Ester Naomi Perquin, Arjan Hut, Simone Atangana Bekono & Tonnus Oosterhoff.

Deel 2 | 22:00 - 22:45

Marije Langelaar, Jan Glas, Tjitske Jansen en Elmar Kuiper.

Foto: Gaby Jongenelen Fotografie